Szerencsére ha időnként nincs ihletem, mindig akad egy külső hatás, ami segít. Most például ez a hír volt az. A sportban rendkívül fontos a létesítmény kérdésköre. Az üzleti alapokon nyugvó professzionális sport területén nem csak azért, hogy legyen hol játszani, hanem a fogyasztónak is legyen hol elköltenie a pénzét.
Ez utóbbi egy fontos gondolat, és a magyar helyzettel is érdemes összevetni. Ugyanis a magyar sport jellemzője, hogy a kevés létesítmény is úgy épül-épült, hogy szinte semmiféle kiegészítő szolgáltatásnak nem ad helyet egy-egy büfén kívül. Pusztán jegybevételből azonban -az ismert nézőszámok mellett- lehetetlen fenntartani ezeket. Főként annak tükrében, hogy "normális" helyeken a jegybevétel már az üzemeltetési költségek kitermelésén felül szerepel. Nem véletlen például, hogy nyugatról jött üzletember -mondjuk a Fradi angol befektetője- már eleve úgy tervez stadiont, hogy különböző szolgáltatásokat telepít a létesítménybe. A skála elég széles lehet: a sporttal kapcsolatos -fittnes termek, sportboltok- szolgáltatásoktól egy komplett bevásárlóközpontig terjedhet. Szintén érdemes beemelni a jövőbeni tervek közé a rendezvényszervezés területét (konferenciák, koncertek, kereskedelmi expo-k stb.) is.
A világon óriási pénzeket mozgat a sportlétesítmény beruházás, amit általában a nagy világversenyek generálnak, emellett az egyedi kezdeményezések is jellemzőek. Több klub például egy új létesítmény építésében látja a kiutat, ha üzletileg fejlődni akar, vagy épp válságban van. A nagyobb befogadóképességgel rendelkező csarnok, stadion építésével és a szolgáltatási színvonal magasabb szintre emelésével többletbevételt érhet el. Erre példa az Arsenal új arénája, vagy néhány USA-beli franchise klub stadionépítési tervei.
Ha már Arsenal... Érdemes megemlíteni az Európa-szerte még kevésbé alkalmazott, az USA-ból eredő létesítmény névszponzorációt. Németországban már elterjedt (Bayern München-Allianz Arena), Angliában most kezd terjedni (Arsenal-Emirates Stadium), Magyarországon még csak elszórtan jellemző (Sopron-MKB Aréna).
A bejegyzés végén nézzük a világ legdrágább stadionjait a Forbes magazin alapján. A Forbes egy hasznos kis dolog, nem csak a gazdag embereket közli évente, hanem a sportüzlet területével is foglalkozik. Lássuk a Top 10-et! (A képhez kattints a névre!)
10. ANZ Stadium (Sydney, Australia)
Költség: $ 624 mill. Férőhely: 83,500 Nyitás: 2000
Sport: rögbi, futball
9. Lucas Oil Stadium (Indianapolis, USA.)
Költség: $ 675 mill. Férőhely: 63,000 Nyitás: 2008
Sport: amerikai futball Csapat: Indianapolis Colts
8. Safeco Field (Seattle, USA)
Költség: $ 656 mill. Férőhely: 46,000 Nyitás: 1999
Sport: baseball Csapat: Seattle Mariners
7. Soldier Field (Chicago, USA)
Költség: $ 714 mill. Férőhely: 66,000 Nyitás: 1923
Sport: amerikai futball Csapat: Chicago Bears
6. Emirates Stadium (London, Anglia)
Költség: $ 770 mill. Férőhely: 60,000 Nyitás: 2006
Sport: futball Csapat: Arsenal
5. Rogers Centre (Toronto, Kanada)
Költség: $ 930 mill. Férőhely: 50,000 Nyitás: 1989
Sport: amerikai futball, baseball Csapat: Toronto Blue Jays, Buffalo Bills
4. Stade de France (Párizs, Franciaország)
Költség: $ 974 mill. Férőhely: 80,000 Nyitás: 1998
Sport: futball, rögbi
3. Madison Square Garden (New York, USA)
Költség: $ 1.1 mrd. Férőhely: 18,200 Nyitás: 1968
Sport: kosárlabda, jégkorong Csapat: NY Knicks, NY Rangers
2. Olympic Stadium (Montreal, Kanada)
Költség: $ 1.4 mrd. Férőhely: 60,000 Nyitás: 1976
Sport: baseball, amerikai futball
1. Wembley Stadium (London, Anglia)
Költség: $ 1.5 mrd. Férőhely: 90,000 Nyitás: 2006
Sport: futball