Erről írok

Sport és háttér

Kapcsolat

palyagondnok [kukac] gmail.com

Iratkozz fel!

Közösség

Ti mondtátok!

  • lüke: tessék mondani ez milyen nyelven van hogy szponzorációs ? nb1b-s nyelven? Lörince oh nagy ég:) ez... (2009.08.22. 04:56) Szponzoráció kis hazánkban
  • Bery: Ja es, hogy a kindulopont elmeleti keretehez visszaterjek. Letezik am egy masik lista is, amely a... (2009.08.15. 20:13) Top10 és a sport
  • végh hanta: Ismét csak megköszönni tudjuk a remek sorozatot. (2009.08.14. 10:28) NB1 Online - 2.rész
  • Pályagondnok: @mizie: "Mert ez a tendencia az szinte csak és kizárólag az olyan sporteseményekre igaz, amik glo... (2009.08.11. 12:47) Globális szponzorációs trendek

Archívum

Bizony ám!

Creative Commons Licenc

Top10 és a sport

Pályagondnok 2009.08.11. 21:19

A világ legértékesebb márkái a sport vonzásában.

A globális márkák piaci értékének mérését évről-évre elkészíti a Millward Brown tanácsadó és piackutató cég. Mennyit ér egy-egy márka? A kutatás több ezer márkát vizsgál világszerte, majd közreadják a TOP 100-as listát. A márka értékét nagyban befolyásolhatja például a sport területén való megjelenés is (ismertség, preferencia, hűség stb.). A TOP 100-as listán rengeteg olyan van, amely a sportban is szerepet vállal (tulajdonosként, szponzorként), ám mi a helyzet a 10 legértékesebb márkával?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Google - 100 Mrd $

Amikor a Google -mint vállalat, márka- említésre kerül, ritkán asszociálunk a világháló királya és a sport kapcsolatára. Nem véletlenül! A Google alig van jelen a sportban. Időnként előkerül egy hír, miszerint szponzorként belép –például a Manchester Unitednél merült fel pár éve, mint mezszponzor-, azonban ez eddig még nem realizálódott. Legutóbb a Brawn GP Forma-1-es istállóval kapcsolatban emlegették, mint esetleges névadó főszponzort.

2. Microsoft - 76,2 Mrd $

A Google egyik nagy vetélytársa, a Microsoft sem túl aktív a sportszponzorációs piacon. Jelen van az MLS-ben (Major League Soccer) szereplő Seattle Sounders FC mezszponzoraként, évi 4 millió dolláros szerződéssel. A Seattle-ben résztulajdonos az a Paul Allen, aki a Microsoft társtulajdonosa is egyben. A Microsoft a napokban a Barcelonának udvarolt. Nem véletlenül, hiszen a globális márkák sem engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy kimaradjanak a sport világából.

3. Coca-Cola - 67,6 Mrd $

A Coca-Cola már aktívabb a sport és márkaépítés tekintetében, sőt: az egyik legaktívabb világmárka a sportszponzorációban. Felsorolni szinte lehetetlen, hogy mely sportágakban, sporteseményekben van jelen. A legfontosabbak egyike, hogy 1928 óta az olimpiai játékok hivatalos szponzora. Ezen kívül a nemzetközi futballszövetség (FIFA) partnere, az angol professzionális futball ligákban vállal szerepet (kiv. Premier Liga), autó-, és motorsportokban jelenik meg szponzorként. Továbbá említést érdemel, hogy a négy nagy amerikai franchise mindegyikében jelen van (NHL, MLB, NFL, MLS). Ha az első két helyezettnél nem is, a Coca-Cola esetében megállapítható, hogy a márka építésében óriási szerepe van a sportszponzorációnak. A vállalat évente több százmillió dollárt fordít erre a területre. 2007-ben például 550 millió dollárt, a Pekingi Olimpiát 90 millió dollárral támogatta.

4. IBM - 66,6 Mrd $

A technológiai óriás szintén mutatja magát a sportban. Legutóbb egy 4 évre szóló, 20 millió dolláros szerződést kötött a US Opennel. A teniszversenyeken kívül az NFL-el kapcsolatban találkozhatunk a nevével. Általán a szponzoráció mellett technológiai fejlesztést is biztosít.

 

5. McDonald’s - 66,5 Mrd $

A globalizáció félistene a FIFA és a NOB egyik fő partnere, előbbivel a 2014-es világbajnokságig van szerződése. Továbbá a jégkorongban szintén aktív szerepet játszik (NHL), amelynek hatása itthon is érződik: a jégkorong-utánpótlásban vállal komoly szerepet. A vállalat láthatóan az utánpótlás-nevelés elkötelezettje, világszerte több millió gyermeket sportoltatnak rendszeresen. Az NHL-el kapcsolatos érdekesség, hogy a McDonald's játékos-kártyákat ad ki. Ennek itthoni megfelelője az A-csoportos világbajnokságon szereplő magyar válogatott kártyasorozat. Ehhez tavasszal a franchise-hálózatban lehetett hozzájutni.

6. Apple - 63,1 Mrd $

Az Apple sem tartozik a sportszponzoráció éllovasai közé. Neve az NFL-el kapcsolatban fordul elő legtöbbször, illetve szponzorálja még az America's Cup elnevezésű vitorlásversenyt. Egy 2016-os chicago-i olimpiai rendezés esetén szponzorként belépne. Reklámjai azonban többször is kapcsolódnak sporteseményekhez. Világhírű az 1984-es Super Bowl alatt levetített reklámja:

 

 7. China Mobile - 61, 2 Mrd $

Az olimpia kapcsán jelentős szponzorációs kiadásai voltak. Főként hazai partnerségi kapcsolatai vannak, ami nem meglepő, hiszen a kínai a piac óriási. Főtámogatója például a kínai kosárlabdának (válogatott és a kínai kosárliga).

8. General Electric - 59,7 Mrd $

A GE az NOB hivatalos partnere. Tehát az egyik legfontosabb tény a márkával kapcsolatban, hogy olimpiai szponzor (Peking – kb. 80 millió $). Csak a pekingi olimpiai szponzoráció 700 millió dolláros eladást generált a GE-nek. Az NFL-el kapcsolatban is hallhatunk róla.

9. Vodafone - 53,7 Mrd $

A Vodafone sportszponzorációja is változatos, több területen jelen van. Az F1-es McLaren-Mercedes és az angol krikett válogatott szponzora. Itthon főként a vízilabda sportággal kapcsolatosan találkozhatunk a nevével. Apró -picit megmosolyogtató- érdekesség, hogy a vállalat a feröeri labdarúgó bajnokság névadó szponzora. A Bajnokok Ligája támogatásával pedig az UEFA kiemelt partnerének számít:

 

10. Marlboro – 49,4 Mrd $

Bár a dohányipari cégek sokat vesztettek a szponzorációs szabályozások miatt a Forma-1 esetében (Ferrari, Magyar Nagydíj stb.), azonban néhány egyéb széria megmaradt számukra. A Marlboro tradicionálisan az autó-, és motorsportokban van jelen szponzorként.

Címkék: szponzoráció márka image sportmarketing

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://palyagondnok.blog.hu/api/trackback/id/tr121303689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fransancisco 2009.08.13. 11:03:07

a GE-vel sportszenvedélyével kapcsolatban...
amikor bekebelezte a Tungsramot, elsö dolga volt megszüntetni a nagy hagyománnyal rendelkezö nöi kosárlabdacsapatot...
szóvl szarott rá, hogy egy idegen ország földjére lépett, ö bemütatta nekünk mi az igazi kapitalizmus...
köszönjük bullshit jack welsch

Mr. Slapshot · http://apalyaszelen.blog.hu 2009.08.14. 01:59:13

@fransancisco: A probléma az, hogy a magyarországi franchise-, ill. márkaképviseletek általában jóval befásultabbak sport terén, mint főnökeik. Köszönhető ez nagyrészt a sok tesi óra alól felmentett diplomatánknak.:) Erre friss példa a Jégkorongblogon emlegetett eset: a Viasat 3 tévécsatorna anyavállalata megvásárolta az orosz(+lett+fehérorosz) hokiliga (KHL) közvetítési jogait, ám később kiderült, hogy az itteni fejeseknek nemcsak, hogy nincs szándékukban leadni a ruszkik meccseit, de nem is tudtak arról, hogy a jogok náluk vannak. Pedig ismerve a keresletet, ha már nem is akarnak közvetíteni, legalább egész jó pénzért továbbadhatták volna a jogokat egy másik csatornának (Sport 1, SportKlub, DigiSport...).

Bery · http://www.facebook.com/berkes.peter 2009.08.15. 20:09:14

szinvonalas iras.

A Ge-vel kapcsolatban csak annyit, hogy eppen mostanaban (recesszio) vonult ki szinte teljes etgeszeben a globalis sportszponzoraciobol.

Olyan szp. kontraktusokat is bontott, mint a Tiger woods-al kotott...


globalis trend, hogy ilyenkor a markom. budzet a kevesbe szamszerusitheto elemeknel vagjak.

Mivel a szp, inkabb emotiv hatast general- s nem igazan kvantifikalhato - sokszor ez esik ki a mediamixbol...

Pedig leteznek modellek, amelyekkel szamszakilag lehetne alatamasztani a szp. tev. altal generalt addicionalis erteket...

Bery · http://www.facebook.com/berkes.peter 2009.08.15. 20:13:29

Ja es, hogy a kindulopont elmeleti keretehez visszaterjek.

Letezik am egy masik lista is, amely a globalis markak markaerteket ertekeli (Interbrand-erdemes elgondolkodni a kulonbsegeken...):

www.interbrand.com/best_global_brands.aspx
süti beállítások módosítása