Fradi-Hertha: 5000 néző. Anno az angolok színre lépésével senki sem számított ilyen színvonaltalan kommunikációs és marketing tevékenyégre. Lássuk hát!
Amikor az angol befektetők megvásárolták az FTC Zrt. részvényeit mindenki -szakértő, újságíró, szurkoló- azt gondolta, hogy: „Na végre! Előszobában a profizmus!”. Sejthető, hogy ott is maradt, mert a nappaliba nem lépett be, az biztos. Az okok különbözők: a pusztán érettségivel rendelkező, az egyik bulvárlap által viszont „sikeres üzletembernek” titulált vezérigazgatótól, a nem megfelelő igazolási szisztémáig terjednek.
Hát igen, próbálj meg egy Real Madridot eladni sztárok nélkül, nem fog sikerülni! A Fradira, ha tetszik, ha nem, ugyanez érvényes. Legutóbb Gera Zolira lehetett építeni, ma már senki sincs, aki lázba hozná a tömeget. Ismeretlen angol fiatalokkal lehet próbálkozni, de valószínűleg egyikük sem ér el Wayne Rooney -i, Michael Owen -i, vagy Peter Crouch -i magasságokat. Ha mindez párosul az eddig tapasztalt gyatra kommunikációs eszközökkel, akkor látható az eredmény: az év meccsének kikiáltott Hertha elleni gálamérkőzésre 5000 szurkoló látogatott ki. A Fradi elvileg olyan csapat, amelynek nem kéne különösebben küzdeni a piaccal, mert vagy bedobsz egy nevet, vagy pedig nagy a baj és a szurkolók jönnek maguktól. Azonban egyrészt változik a világ, változnak az értékek, másrészt valami miatt olyan közönyben leledzik a Fradi, amin sürgősen változtatni kéne. Nem most, már hónapokkal ezelőtt kellett volna!
Az akkoriban frissen startoló ComeBack kampány nem sok eredménnyel járt. Nem tudom ki tervezte, elég nagy blamázs volt. Azóta a csapat visszajutott az őt megillető helyre, hónapok óta bajnoki szünet van, angol edzőtáborban jártak, lassan itt az NB1, az embereket elvileg a futball-láz kerülgeti. Majd jön az „év meccse” és semmi. Ezt is lehetett volna sikeresen előkészíteni. Például egy normális kampányt végigvinni, nem úgy, hogy a jegyirodák tesznek ki egy-egy bannert az Origo-ra… Arról nem is beszélve, hogy állítólag több tízmillió forintba került a Hertha Budapestre invitálása, ezáltal a rendezvény veszteséget termelt. Persze lehet azzal takarózni, hogy külsős cég volt a rendező, övék a veszteség, nem a Ferencvárosé, de akkor máris felmerül a kérdés: a Fradi magától – vagy némi sheffieldi segítséggel – nem tud idecsábítani egy neves angol esetleg skót csapatot? Ehhez külső cég kell?
Lassan itt az NB1 nyitófordulója és a Fradi az egyetlen csapat, ahol a jegy-, és bérletárak nincsenek kommunikálva. Valami nem jól működik a Zrt.-nél, változásokra van szükség. Személy szerint én azzal kezdeném, hogy sarut kötök a vezérigazgató lábára, majd egy kevés hamuban sült pogácsával útjára bocsátom. Lehetőleg minél távolabb a magyar sporttól!
Még valami:
Tegnap este a szintén 110. születésnapját ünneplő - nem mellesleg: a Fradival „évszázados” jó viszonyt ápoló - bécsi Rapid a Liverpoollal csapott össze egy jubileumi gálamérkőzésen. Telt ház (50.000 néző) a Praterben, állítólag remek hangulat és zöld-fehér győzelem.
Pedig a Rapidnál nem volt ComeBack kampány meghirdetve…