A világ legértékesebb márkái a sport vonzásában.
A globális márkák piaci értékének mérését évről-évre elkészíti a Millward Brown tanácsadó és piackutató cég. Mennyit ér egy-egy márka? A kutatás több ezer márkát vizsgál világszerte, majd közreadják a TOP 100-as listát. A márka értékét nagyban befolyásolhatja például a sport területén való megjelenés is (ismertség, preferencia, hűség stb.). A TOP 100-as listán rengeteg olyan van, amely a sportban is szerepet vállal (tulajdonosként, szponzorként), ám mi a helyzet a 10 legértékesebb márkával?
1. Google - 100 Mrd $
Amikor a Google -mint vállalat, márka- említésre kerül, ritkán asszociálunk a világháló királya és a sport kapcsolatára. Nem véletlenül! A Google alig van jelen a sportban. Időnként előkerül egy hír, miszerint szponzorként belép –például a Manchester Unitednél merült fel pár éve, mint mezszponzor-, azonban ez eddig még nem realizálódott. Legutóbb a Brawn GP Forma-1-es istállóval kapcsolatban emlegették, mint esetleges névadó főszponzort.
2. Microsoft - 76,2 Mrd $
A Google egyik nagy vetélytársa, a Microsoft sem túl aktív a sportszponzorációs piacon. Jelen van az MLS-ben (Major League Soccer) szereplő Seattle Sounders FC mezszponzoraként, évi 4 millió dolláros szerződéssel. A Seattle-ben résztulajdonos az a Paul Allen, aki a Microsoft társtulajdonosa is egyben. A Microsoft a napokban a Barcelonának udvarolt. Nem véletlenül, hiszen a globális márkák sem engedhetik meg maguknak azt a luxust, hogy kimaradjanak a sport világából.
3. Coca-Cola - 67,6 Mrd $
A Coca-Cola már aktívabb a sport és márkaépítés tekintetében, sőt: az egyik legaktívabb világmárka a sportszponzorációban. Felsorolni szinte lehetetlen, hogy mely sportágakban, sporteseményekben van jelen. A legfontosabbak egyike, hogy 1928 óta az olimpiai játékok hivatalos szponzora. Ezen kívül a nemzetközi futballszövetség (FIFA) partnere, az angol professzionális futball ligákban vállal szerepet (kiv. Premier Liga), autó-, és motorsportokban jelenik meg szponzorként. Továbbá említést érdemel, hogy a négy nagy amerikai franchise mindegyikében jelen van (NHL, MLB, NFL, MLS). Ha az első két helyezettnél nem is, a Coca-Cola esetében megállapítható, hogy a márka építésében óriási szerepe van a sportszponzorációnak. A vállalat évente több százmillió dollárt fordít erre a területre. 2007-ben például 550 millió dollárt, a Pekingi Olimpiát 90 millió dollárral támogatta.
4. IBM - 66,6 Mrd $
A technológiai óriás szintén mutatja magát a sportban. Legutóbb egy 4 évre szóló, 20 millió dolláros szerződést kötött a US Opennel. A teniszversenyeken kívül az NFL-el kapcsolatban találkozhatunk a nevével. Általán a szponzoráció mellett technológiai fejlesztést is biztosít.
5. McDonald’s - 66,5 Mrd $
A globalizáció félistene a FIFA és a NOB egyik fő partnere, előbbivel a 2014-es világbajnokságig van szerződése. Továbbá a jégkorongban szintén aktív szerepet játszik (NHL), amelynek hatása itthon is érződik: a jégkorong-utánpótlásban vállal komoly szerepet. A vállalat láthatóan az utánpótlás-nevelés elkötelezettje, világszerte több millió gyermeket sportoltatnak rendszeresen. Az NHL-el kapcsolatos érdekesség, hogy a McDonald's játékos-kártyákat ad ki. Ennek itthoni megfelelője az A-csoportos világbajnokságon szereplő magyar válogatott kártyasorozat. Ehhez tavasszal a franchise-hálózatban lehetett hozzájutni.
6. Apple - 63,1 Mrd $
Az Apple sem tartozik a sportszponzoráció éllovasai közé. Neve az NFL-el kapcsolatban fordul elő legtöbbször, illetve szponzorálja még az America's Cup elnevezésű vitorlásversenyt. Egy 2016-os chicago-i olimpiai rendezés esetén szponzorként belépne. Reklámjai azonban többször is kapcsolódnak sporteseményekhez. Világhírű az 1984-es Super Bowl alatt levetített reklámja:
7. China Mobile - 61, 2 Mrd $
Az olimpia kapcsán jelentős szponzorációs kiadásai voltak. Főként hazai partnerségi kapcsolatai vannak, ami nem meglepő, hiszen a kínai a piac óriási. Főtámogatója például a kínai kosárlabdának (válogatott és a kínai kosárliga).
8. General Electric - 59,7 Mrd $
A GE az NOB hivatalos partnere. Tehát az egyik legfontosabb tény a márkával kapcsolatban, hogy olimpiai szponzor (Peking – kb. 80 millió $). Csak a pekingi olimpiai szponzoráció 700 millió dolláros eladást generált a GE-nek. Az NFL-el kapcsolatban is hallhatunk róla.
9. Vodafone - 53,7 Mrd $
A Vodafone sportszponzorációja is változatos, több területen jelen van. Az F1-es McLaren-Mercedes és az angol krikett válogatott szponzora. Itthon főként a vízilabda sportággal kapcsolatosan találkozhatunk a nevével. Apró -picit megmosolyogtató- érdekesség, hogy a vállalat a feröeri labdarúgó bajnokság névadó szponzora. A Bajnokok Ligája támogatásával pedig az UEFA kiemelt partnerének számít:
10. Marlboro – 49,4 Mrd $
Bár a dohányipari cégek sokat vesztettek a szponzorációs szabályozások miatt a Forma-1 esetében (Ferrari, Magyar Nagydíj stb.), azonban néhány egyéb széria megmaradt számukra. A Marlboro tradicionálisan az autó-, és motorsportokban van jelen szponzorként.