Erről írok

Sport és háttér

Kapcsolat

palyagondnok [kukac] gmail.com

Iratkozz fel!

Közösség

Ti mondtátok!

  • lüke: tessék mondani ez milyen nyelven van hogy szponzorációs ? nb1b-s nyelven? Lörince oh nagy ég:) ez... (2009.08.22. 04:56) Szponzoráció kis hazánkban
  • Bery: Ja es, hogy a kindulopont elmeleti keretehez visszaterjek. Letezik am egy masik lista is, amely a... (2009.08.15. 20:13) Top10 és a sport
  • végh hanta: Ismét csak megköszönni tudjuk a remek sorozatot. (2009.08.14. 10:28) NB1 Online - 2.rész
  • Pályagondnok: @mizie: "Mert ez a tendencia az szinte csak és kizárólag az olyan sporteseményekre igaz, amik glo... (2009.08.11. 12:47) Globális szponzorációs trendek

Archívum

Bizony ám!

Creative Commons Licenc

TV maci - jogi adás

Pályagondnok 2009.08.05. 01:36

A sport és a televíziózás együttes fejlődése óriási pénzeket mozgatott meg az évtizedek folyamán. Ez értelemszerűen különböző (általában verseny)jogi kérdéseket vetett fel, mind az egyes nemzetek, mind az Európai Unió területén. A jogi szabályozás -mint minden piaci területen- a közvetítési jogok piacán is rendkívül fontos. A közvetítésekről szóló sorozat második része következik.

 

 

 

 

 

 

 

A sportközvetítések nézettségeinek megugrása az árak robbanásszerű növekedését és hatalmas versenyt vont magával. Ez egyrészt a kevésbé népszerűbb sportágak, másrészt a kisebb pénzből gazdálkodó tévétársaságok számára volt aggasztó folyamat. Utóbbiak esete azért érdekes, mert általában közszolgálati csatornákról beszélünk, amelyek a kereskedelmi társaságokhoz képest nagyobb lefedettséggel, ám kevesebb pénzzel rendelkeznek. Itt van a kutya elásva. Ugyanis én, mint egyszerű állampolgár miért legyek kizárva -adott esetben egy olimpiai- közvetítésből csak azért, mert a „közszolgáltatómnak” nem volt elég pénze, hogy a versenytárgyaláson a „gazdag” tv ajánlatára ráígérjen?! Az információ szabadsága, ugye. Ekkor lép be a nemzetközi jog, amely azt mondja, hogy emeljünk be bizonyos nagy érdeklődésre számot tevő sporteseményeket a védett, közérdekű események körébe. Ezeket pedig csak olyan televíziós csatorna közvetítheti, amely legalább 90 %-os lefedettséggel bír az adott tagállamban. A nemzetközi jog a tagállamokra bízza a kiemeltek meghatározásának körét. A listán szereplő eseményeket -elvileg- csak a kritériumoknak megfelelő társaságok közvetíthetik. Ez azonban sokszor üzleti érdekeket sért és erőteljes vitákat generál. A verseny szabadsága és a közérdek között ingoványos a talaj.

Gondot okoz még a tulajdonviszony meghatározása. A televíziós közvetítések joga vagyoni értékű jog, ám nem elidegeníthető, adás-vétel tárgyát nem képezheti, inkább használati jellegű. Idáig ok a nyers szakszöveg, na de kié ez a jog? Ki állítja elő magát a terméket? Első nekifutásra mindenki azt mondaná, hogy a klubok. Igen. És a játékosok? Hisz ők játszanak. Vagy a szövetség, aki rendezi a bajnokságot? És mi a helyzet a nemzetközi szövetséggel? Például a FIFA alapokmánya azt mondja, hogy egyrészt ők, másrészt a szövetségek, harmadrészt a klubok. Tehát mindenki tulajdonos?!

Általában amúgy az a megoldás, hogy a szövetségek felhatalmazást kérnek és kapnak a kluboktól az értékesítésre és a „visszaosztásra”, tehát lényegében kollektivizálnak, majd újra elosztanak. Létezik még ezen kívül vegyes, illetve olyan rendszer is, ahol a klubok saját maguk értékesítik, pl. Olaszország, Spanyolország. Itt a „kimaradó” kiscsapatok általában összeállnak egymással. Az értékesítés és az elosztás felveti a szolidaritási kérdéseket, ami viszont újabb vitákat generál. Egy kis klub miért tehet arról, hogy kicsi -ha keveset vagy nem kap, tovább nő a távolság-, a nagy pedig miért tűrje el, hogy a kicsi az ő pénzén élősködik, és így tovább. Bár sérti a szabad verseny alapelvét, az együttes értékesítést támogatja az Unió (vagyis felmentést adott), éppen a szolidaritás elve miatt.

Ehhez hasonlóan versenyjogilag szintén aggályos a kizárólagosság megszerzése, ami korábban működött. Azonban ma már nem adható el a versenysorozat összes mérkőzése egy televíziónak, különböző csomagokat kell kialakítani. Mint ahogy szerződések ideje is limitálva van és a hosszabbítás sem lehet automatikus.

Remélem, a cikk jól szemlélteti azokat a problémaköröket, amelyek a közvetítési jogok körül felmerülnek. Tény, hogy világszerte megannyi szabályozási modell van, országonként, kontinensenként különbözik -pl. az USA kongresszus a négy nagy liga kezébe adta a jogok értékesítését, holott kartell és trösztjogi szabályozásba ütközik. A jövőben még rengeteg vita lesz a jogtulajdon, az értékesítés és az elosztás területén.

Pláne azért, mert egészen elképesztő összegek vándorolnak egyik kézből a másikba.

Címkék: tv maci közvetítési jogdíjak sportjog

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://palyagondnok.blog.hu/api/trackback/id/tr161289614

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása