A hazai sportszponzoráció legtöbbször kimerül abban, hogy köttetik egy szerződés, utalódik pár millió. Majd kihelyeznek a pályára két reklámtáblát, a mezre felvarrják a cég logóját, esetleg még a klubhonlapra kitesznek egy bannert. Pedig-pedig...
A szponzoráció definíciója -az én leképezésemben- egy olyan közép, vagy hosszútávú, kölcsönös tervezési és munkafolyamat, amelynek célja -különböző kreatív eszközök, technikák alkalmazásával- kiaknázni, a mindkét fél számára optimális előnyöket. Ez pedig nem egy darab, a cég logójával ellátott reklámeszköz kihelyezését jelenti. Azt egyszerű reklámnak nevezzük, akkor miért illetjük "szponzorunk" jelzővel? Nem tudom, biztosan azért, mert szépen hangzik.
Ez a szponzorosdi nálam olyan micsoda, amit lehet jól csinálni, vagy pedig nem is szponzoráció. A kölcsönösségen van a hangsúly. Leül az egyik oldal "marketingese" -ha egyáltalán van ilyen, általában nincsen- a másik oldal "marketingesével" és terveznek, ötletelnek. Például, hogy különböző keresztmarketing kampánnyal egymásnak vevőt lehet generálni. Vagy egy-két közös gerilla, vagy vírus kampány. Bármi. Az eszköztár elég széles, ki kéne használni. A lényege pont az lenne a szponzorációnak, hogy ezek beépítésével és egymáshoz hangolásával egy közös image-t, arculatot lehet építeni, amelyben a két szereplő szinte egybeforr, és ez tudatosul a fogyasztóban.
Az is rendben van és tény, hogy általában a hazai támogatás, mecenatúra, szponzoráció -most mindegy minek csúfolják épp- informális csatornákon, ismerettségeken keresztül alapul, így érkezik a sportpiacra. Na és? Ez esetben nem lehetne két aláíráson, egyenlegértesítésen és táblakihelyezésen túl, egy picit leülni és ötletelni?
Biztosan.
Tehát véleményem szerint a fő probléma a hazai sportszponzorációval, hogy a sportoldal csak a pénzben gondolkodik, minthogy "ha megkapom, már egyenesben vagyunk". Míg a másik oldal -pedig elvileg profibbak, ha például a multikra gondolok- megelégszik pár primitív reklámeszköz kihelyezésével, aminek hatékonysága ma már finoman szólva is kétséges -bár tíz-húsz éve talán még elment. Pedig közös gondolkodással, nagyobb hatékonysággal többlet-eredményt is el lehetne érni.
Ajánlásom szerint tehát:
Kölcsönösség és kreativitás!