Gondoltam ma még érintek két témát, ha már friss a dolog. Pedig azt a tanácsot kaptam, hogy ne lőjjek el egy nap mindent, mert utána elfogy a muníció. Az egyik a tegnap elrajtoló Tour de France francia országúti kerékpáros körverseny, a másik a Fradi labdarúgó csapata és a televíziós közvetítések viszonya.
A Tour de France a világ egyik leghíresebb sporteseménye. A három hetes viadalt a helyszínen 15 millióan követik, televízión keresztül pedig cirka egy-két milliárdan. Dopping ide, dopping oda, pisilés, A-próba, B-próba, az üzlet az továbbra is üzlet. Ennyi potenciális fogyasztót nem lehet figyelmen kívül hagyni. Luxus lenne. Néhány támogató ugyan elfordult a sportágtól, azonban egyrészt maradtak a régiek közül, másrészt érkeztek újak. Például a kazah állam által szponzorált csapat, az Astana is él és virul. Holott a dopping botrányok egyik zászlóvivője volt, ami nem tesz jót a brand-építésnek, egyik csapat esetében sem. A kazah állam, Tour de France. Érezzük ugye? Országimázs. A franciák esetében biztosan fellendíti a sportturizmust, vagy a turizmust úgy általában. Persze nem két forint egy profi, nagy körversenyekre nevezhető csapat, de mindenesetre megfontolandó. Egy ügyetlen Baumgartner Zsoltinál, vagy egy Tony Curtis, Oláh Ibolya reklámnál valószínűleg többet ér.
Nekem személy szerint álmom, ha nem is egy pusztán magyar, de egy kárpát-medencei gazdasági érdekeltségű profi kerékpárcsapat, ezen az úton tovább haladva pedig egy kárpát-medencei nagy körverseny. Dopping ide, dopping oda. Van amúgy nekünk saját Tour de Hongrie-nk. Azonban ez is tipikusan magyar történet. Licenc-viták (figyeljünk! gyerekesen: "nem a tiéd az eredeti Tour de Hongrie, hanem az enyém!"), kicsinyes sztorik jellemezték évekig. Utána kéne olvasnom, hogy mik is voltak pontosan az ominózus vagdalkozások. A lényeg, hogy a sportág a vesztese minden egyes ilyen ügynek.
Szóval Tour után Fradi.
Az örökifjú Muszbek Mihály ma kijelentette, hogy a Fradi újbóli NB1-es tagsága 50 %-kal emelte a közvetítési jogok értékét. Igaza van, viszont nem mondott újat. Amikor három éve kizárták a Ferencvárost az első osztályú labdarúgó bajnokság mezőnyéből, a közvetítési jogdíjak drasztikusan csökkentek. A hazai televíziós társaságok tudják azt, hogy a Ferencváros szinte az egyetlen globális-lokális sportmárka, amelynek reklám és marketing erejére lehet építeni.
A közvetítési jogokról, az értékesítési típusokról egyszer még publikálok.
Addig is:
Kövessétek figyelemmel a Tourt! A versenyen túl: szép tájak, sztorik, történelmi leírások Sipiék tolmácsolásában a Eurosport-on!
www.letour.com
www.tv.eurosport.hu
Mondom, amblock országimázs. Kész a recept.