Erről írok

Sport és háttér

Kapcsolat

palyagondnok [kukac] gmail.com

Iratkozz fel!

Közösség

Ti mondtátok!

  • lüke: tessék mondani ez milyen nyelven van hogy szponzorációs ? nb1b-s nyelven? Lörince oh nagy ég:) ez... (2009.08.22. 04:56) Szponzoráció kis hazánkban
  • Bery: Ja es, hogy a kindulopont elmeleti keretehez visszaterjek. Letezik am egy masik lista is, amely a... (2009.08.15. 20:13) Top10 és a sport
  • végh hanta: Ismét csak megköszönni tudjuk a remek sorozatot. (2009.08.14. 10:28) NB1 Online - 2.rész
  • Pályagondnok: @mizie: "Mert ez a tendencia az szinte csak és kizárólag az olyan sporteseményekre igaz, amik glo... (2009.08.11. 12:47) Globális szponzorációs trendek

Archívum

Bizony ám!

Creative Commons Licenc

Futballbiznisz

Pályagondnok 2009.07.27. 16:27

93 millió euró, Cristiano Ronaldo. Bár már évek óta nem követem a futballt, most kikerülhetetlen volt, mert a csapból is ő folyik. Miért van az, hogy állítólag világméretű gazdasági recesszió van, ennek ellenére az utóbbi évek legaktívabb átigazolási piacát éljük, a kínált fizetések pedig az egekbe szöknek? Költői a kérdés, de azért nézzünk csak a kulisszák mögé! Mit rejtenek a leggazdagabb klubok széfjei?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Mi kerül a kasszába? című cikkben már elemeztem, hogy milyen bevételekkel számolhat egy sportklub, esetünkben egy futballklub. Az idei nagy költekezést sokan a kiemelkedő közvetítési szerződéseknek tulajdonítják. Lehet benne valami, nézzük meg például, hogy mennyivel emelkedett a magyar futball közvetítési díja. Bár itthon még nem ilyen mértékben, nyugaton azonban sok esetben a bevételek 30-60 %-át a TV jogdíj adja. Ez utóbbi magas arány különösen az olasz kluboknál szembeötlő (AC Milan-58, AS Roma-60, Inter-62, Juventus-64%). A leggazdagabb klubok esetében érdemes megemlíteni azt, hogy egyrészt hiába rendelkeznek óriási bevételekkel, általában még így sem minden esetben nyereségesek, másrészt van amelyik klubot ez nem is érdekli. Sőt, még az sem, ha óriási adóssághalmazt görget maga előtt. Ilyenek például a jórészt egyesületi keretek között működő spanyol klubok, kiváltképp a Real Madrid. Mivel nincsen valós tulajdonos mögötte, így nem, vagy nem feltétlenül érdeke. A stabilan bőséges üzleti eredményt felmutatni tudó mintaklub például a Manchester United. Érdekesség, hogy a bevételek tekintetében a Real megelőzi a United-et, haszonban viszont nem - főként a madridiak átigazolási túlköltekezése okán. A kis bevezető után tehát vegyük sorra a nagy hármast (sorrend az éves bevétel alapján):

1. Real Madrid

A spanyol klub bevétele 2008-ban 366 millió euró volt. A bevételek 37 %-át a televíziós jogdíjak, 28 %-át a mérkőzésekhez kapcsolódó (jegyek, bérletek, egyebek), a fennmaradó hányadot pedig a kereskedelmi tevékenységből származó bevételek adják. A klub értéke a 1019 millió euró, az adósság az érték 23 %-át teszi ki. A mezszponzor Bwin éves szinten 25 millió eurót utal a spanyol klubnak, a hét éves 2013-ig tartó Mediapro-szerződés (spanyol médiacég) pedig hosszú távon biztosítja a kimagasló bevételeket.

2. Manchester United

Az angol klub a futballvilágban mintavállalkozónak számít. 2008-s adatok alapján, éves szinten 324 millió euró bevétele volt. A Unitednél a mérkőzéssel kapcsolatos bevételek az összbevétel 39 %-át adják. Ez egyrészt a drágább jegy-, és bérletárral magyarázható, másrészt az Old Trafford kiszolgáló színvonalával. 36 %-al a közvetítési jogok, 25 %-al a kereskedelmi tevékenységek szerepelnek. A klub értéke 1409 millió euró –amivel a világ legértékesebb futballklubja-, üzleti eredménye pedig 102 millió euró. A Manchester United új mezszponzorral gazdagodik 2010-től (AON), amely cég 40 %-al többet fizet majd évente, mint az eddigi –a válság hatását igencsak megérző- AIG.

3. Barcelona

A másik spanyol óriás, a Barcelona bevétele is eléri a 300 milliós határt, egészen pontosan 309 millió eurós éves bevétellel rendelkezik. Érdekesség vele kapcsolatban, hogy a Top 20 klub közül az egyetlen, akinek nincsen fizető mezszponzora, „csak” az UNICEF. (Ha lenne, akkor bevétel tekintetében valószínűleg megelőzné az MU-t) A Barca a harmadik olyan klub -a Real és a Bayern mellett-, amely eléri a 100 milliós bevételt a kereskedelmi jogok terén, ez az összbevétel 33 %-át adja. A közvetítési jogok a bevételek 38, a mérkőzésekhez kapcsolódó bevételek pedig 29 %-át adják. A Barcelona a világ legértékesebb futballklubjainak rangsorában csak a hetedik, 723 millió euróval.

A TOP 20 klub a Forbes alapján (1. sorrend az érték alapján, dollárban 2. az értékbe és az adósságba a stadion, és esetlegesen annak az adóssága is beletartozik):

 

A cikket főként a Deloitte pénzügyi elemző-, és szakértő cég éves Football Money League kiadványa és a Forbes magazin alapján állítottam össze.

Címkék: sportmarketing sportgazdaság

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://palyagondnok.blog.hu/api/trackback/id/tr321271669

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pályagondnok · http://palyagondnok.blog.hu/ 2009.07.27. 16:41:30

picit talán elkapkodott, de lehet, hogy csak én érzem így.
muszáj volt már valamit publikálnom, mert betegség miatt napok óta állt a blog.

remélem tetszik majd nektek.

más:

sajnos vége a Tournak. várhatunk egy újabb évet.:/

Pályagondnok · http://palyagondnok.blog.hu/ 2009.07.27. 22:38:22

egy kedves jóbarátom kiegészítését tolmácsolom.

pl. a madrid az idei bevásárlásra 2-300 mill. eurós kölcsönt vett fel a santander banktól. a fedezet a cikkben említett Mediapro-szerződés (amely amúgy 1,1 mrd euróra rúg a hét év alatt).

érdekes felvetése volt, hogy adott esetben mi a helyzet, ha kiesik a madrid. merthogy az első osztályra nem biztos, hogy vonatkozik a szerződés.:)
süti beállítások módosítása